De vliegeraar in jaipur? - Reisverslag uit Agra, India van Hester langlere - WaarBenJij.nu De vliegeraar in jaipur? - Reisverslag uit Agra, India van Hester langlere - WaarBenJij.nu

De vliegeraar in jaipur?

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

21 Januari 2013 | India, Agra

In ons hotel in jaipur volgden wij onze vaste routine. Tassen dumpen, Wifi regelen en dan hotel envooral het dak en het uitzicht verkennen. Op het dak aangekomen viel ons bek open. Overal vliegers, duizenden, iedereen stond te vliegeren, vanaf de daken, de straat, zelfs de verkopers van marktkraampjes stonden tussendoor te vliegeren. Hadden eerder in mandawa en bikaner ook al wel wat vliegers gezien, maar viel in het niets bij dit. Horen later dat wij precies tijdens het vliegerfestival dat alleen in jaipur plaatsvind hier zijn. Het vliegeren is een soort sport waarbij door de scherpste lijn en de skills van de vliegeraar zoveel mogelijk andere vliegers doorgehaald moeten worden. Overal rennen kinderen de straat over zonder te kijken om de gesneuvelde vliegers te bemachtigen. We zijn die avond eerst op het dakterras gaan eten waar we een show van het poppentheater voor ons kiezen kregen. Erg slechte show maar leuk om xtje te zien. Daarna gaar ons kamertje opgezocht, volgende dag vroeg de stad in!

De volgende ochtend zijn we eerst met olifanten naar het paleis gegaan. Kim wilde erg graag op een olifant in India. Maar de olifanten op deze manier vind ik verschrikkelijk, dit doe je niet met deze prachtige dieren. Wegebben nog even staan twijfelen of we het wel zouden doen, maar je wordt als toerist zo die kamt op gepusht dat we amper doorhadden waar we ons bevonden tot we erop zaten. Deze prachtige dieren die in een rijtje elke keer zelfde route moeten lopen Met stomme toeristen op hun rug. Hebben er ook niet van genoten, voelden ons verschrikkelijk. Toen we boven waren zijn we het paleis in gegaan, maar hadden we ook snel spijt van. Dit wisten we al, dit is niet het India dat we willen zien.
Daarna zijn we eerst 2 winkels afgegaan, 1 kleding 1 sieraden. Tussendoor nog uitleg gekregen bij marktkraampje waar ze brood maakten hoe ze dat deden. Nog even met die mensen op de foto en daarna door naar het vliegerfestival.

Het vliegerfestival bevond zich naast het water op een plein. Eindelijk zagen we ook echt het zonnetje doorkomen en onze dag kon niet meer stuk. Het waren veel mensen die bijeen kwamen, rituele dansvoorstellingen, kamelen waar je mee op de foto kon en veel mensen die aan het vliegeren waren. We hebben er heerlijk genoten van de relaxte sfeer en het zonnetje en hebben zelfs geprobeerd te vliegeren, laten we maar zeggen dat we geen aanleg hadden, Kim ving zoongeveer een kameel en ik een marktkoopman. Maar we hebben de mensen goed vermaakt en met onze blanke huid waren we een grotere attractie dan de kameel, we konden nergens zitten zonder dat we toeschouwers hadden en met iedereen op de foto moesten. Al met al erg leuke middag!

De volgende dag gingen we alweer door naar onze laatste stop. Agra jaja van de welbekende Taj Mahal. Deze moesten we toch wel echt bezoeken. Toen we eind vd middag aankwamen in agra hebben we eerst ingecheckt toen even geshopt en daarna zijn we met onze chauffeur en lala die toevallig net client had afgezet op station, wat gaan eten en drinken. En je raad et al bij dat drinken ging et mis. Aan het begin was het erg gezellig tot lala teveel bier op had en aan het eind voorstelde om voor 2 uur 2 kamers te huren voor love. Ik snapte echt niet wat ie bedoelde, meen je toch niet! Wel dus! Wij nee gezegt en avond afgerond. Volgende ochtend bood sunjee gelijk zijn excuses aan voor lala, hij was op toilet toen lala et vroeg maar had door dat er iets niet goed zat. Bood zijn excuses aan voor lala dat lala niet zoveel had moeten drinken en of we niks tegen touristoffice wilden zeggen dan zouden ze hun baan kwijt zijn.

Maar oke op naar de Taj Mahal, dat was waar we voor waren gekomen! Wij waren erg vroeg wilden perse vroeg gaan. Het was nog mistig, maar waren blij voor de toeristenstroom uit te zijn. Het was van buitenaf erg mooi en indrukwekkend en de mist vond ik daarin zeker niet tegen werken. Binnen viel weer tegen en waren we weer snel doorheen. Nog even buiten melig fotosessietje gedaan tot we werden weggestuurd. Het moment dat wij wegliepen kwamen net de drommen toeristen eraan. Goede timing! Op de terugweg nog even lol gehad met de souvenirsverkopertjes die niet al te goed konden rekenen. 1 voor 10 ... 3 voor 40 haha te mooi! 1 verkoopt iets voor 50 komt nieuwe aan en vraag hoeveel, precies zelfde souvenir en vraagt 300 dus zeg hij verkoopt voor 50 andere jochie ook keihard lachen.. Zeker niet alle verkopertjes zijn vervelend je moet er gewoon leuke draai aan geven. Bij olifanten" beautifull picture of you, 100 rupies" "yes beautifull picture of US 100 rupies please" haha moet de gezichten eens zien!

Maar oke Taj Mahal gehad, dat was het laatste echt touristische wat we wilden zien! Kom maar met het echte India! Maar eerst terug naar Delhi voor goed gesprek met Sam van het tourist office!